
Evidències
Dinàmica 1: casa meva
Aquesta activitat es pot aplicar de dues maneres en l'àmbit professional.
En relació als educadors, pot aplicar aquesta activitat en un entorn d'aprenentatge per ajudar els nens i nenes a identificar les seves pròpies qualitats, augmentant la seva autoestima i consciència personal. A través del dibuix de la "casa", els infants poden expressar de manera visual i creativa els seus sentiments i trets personals, un procés que és fonamental en el desenvolupament emocional en aquestes primeres etapes.
Aquesta activitat també pot ser útil per als psicopedagogs en el seu treball de seguiment emocional i social. Els dibuixos i les reflexions poden ser una eina per identificar com els infants perceben les seves pròpies qualitats i el seu lloc dins del grup, així com per detectar possibles dificultats relacionades amb la seva autoestima o la seva interacció amb els altres.
En relació amb l'educació infantil, l'activitat fomenta la reflexió personal, un aspecte essencial en el procés de maduració emocional i social dels infants. Així, permet als infants expressar-se creativament, un element fonamental per al seu desenvolupament cognitiu. El moment de compartir els dibuixos en rotllana ajuda a promoure la cohesió grupal i a fomentar habilitats socials com l'escolta activa, el respecte a les opinions dels altres i la comunicació verbal.
Aquesta activitat també reforça la inclusió i el respecte per les diferències individuals, donat que cada nen o nena pot reflectir les seves pròpies qualitats d'una manera única
Dinàmica 2: director d'orquestra
Aquesta activitat es pot aplicar de tres maneres diferents en l'àmbit professional.
Aquesta activitat és una eina útil per als educadors infantils, ja que promou la cohesió grupal, la cooperació i el treball en equip. A través del joc, els infants aprenen a seguir instruccions i a desenvolupar la seva observació i atenció al moviment dels altres. A més, el fet de ser el "director d'orquestra" permet als nens practicar habilitats de lideratge i de responsabilitat.
Aquesta activitat també pot ser utilitzada per terapeutes ocupacionals per a fomentar la coordinació motriu i la percepció corporal. Els moviments que els infants han de realitzar poden estar relacionats amb el desenvolupament motor gros i fin, com caminar, saltar, ballar o imitar gestos. Això pot ser especialment beneficiós per a infants que necessiten reforçar aquests aspectes en el seu desenvolupament físic.
Els psicopedagogs poden utilitzar aquesta activitat per identificar com els infants gestionen l'autocontrol i les seves habilitats socials. L'activitat ajuda els infants a desenvolupar la seva empatía en identificar qui és el "director" només a través de l'observació dels moviments, així com també a reforçar les seves habilitats comunicatives.
Aquesta activitat té una relació estreta amb diversos aspectes del desenvolupament dels infants dins de l'Educació Infantil: desenvolupament social i emocional, cognitiu i motor.Finalment, l'activitat fomenta la diversió i el respecte pels altres, elements claus per a la creació d'un ambient positiu d'aprenentatge en el context de l'Educació Infantil.
Dinàmica 2: ji, ja, ju
En l'àmbit professional, aquesta activitat s'aplica de diferents maneres.
Com a professional de l'educació, l'educador/a infantil pot utilitzar aquesta activitat per treballar aspectes com la gestió de l'afrontament de la frustració i l'autocontrol emocional. A mesura que els infants es van eliminant, es poden adonar de la importància de respectar les regles del joc, esperar el seu torn i no perdre la paciència quan les coses no surten com esperaven. A més, la dinàmica de grup i l'eliminació gradual pot ajudar els infants a comprendre el concepte de competència sana i cooperació.
Els psicopedagogs poden aplicar aquesta activitat per observar com els infants gestionen les emocions, com la frustració o la competitivitat. També pot ajudar-los a identificar com els nens i nenes treballen en grup i com interactuen en situacions on alguns guanyen i altres queden eliminats. Aquesta activitat pot ser útil per reforçar aspectes relacionats amb la resiliència i el treball en equip.
Aquesta activitat contribueix de manera significativa en l'educació infantil: en el desenvolupament social, emocional i cognitiu dels infants en l'educació infantil. Permet treballar valors com el respecte, la cooperació, el treball en equip, la gestió emocional i la resolució de conflictes, a través d'un joc dinàmic i divertit que fomenta una participació activa i positiva.
Dinàmica 3: el circ
En l'àmbit professional, l'activitat s'aplica de diferents maneres.
Com a professional de l'educació, l'educador infantil pot utilitzar aquesta activitat per fomentar un clima d'aula positiu, on els infants se sentin valorats pel que són, acceptats per les seves característiques úniques, i respectats pel seu comportament i actituds. També es pot relacionar amb intervencions educatives que busquen ajudar als nens i nenes a reconèixer els altres des d'una perspectiva no competitiva i a valoritzar la diversitat de característiques i habilitats dins d'un grup.
Els psicopedagogs i terapeutes infantils, també poden emprar activitats similars per millorar l'autoestima, desenvolupar habilitats de comunicació i resoldre conflictes de manera respectuosa. En l'àmbit de la psicologia educativa, aquesta activitat ajuda a promoure la consciència de les pròpies emocions i la relació amb els altres, així com a fomentar l'empatia i la col·laboració.
L'activitat té una gran aplicació en l'educació infantil ja que ajuda els nens i nenes a conèixer-se millor, a valorar la diversitat de característiques personals i a desenvolupar habilitats socials que els ajudaran a integrar-se millor en el grup i a desenvolupar relacions més positives.
Dinàmica 4: l'arbre de les pors
En l'àmbit professional, l'activitat s'aplica de diferents maneres.
Com a professional de l'educació, l'educador la pot utilitzar per fomentar el desenvolupament emocional i social dels infants, per poder explorar, compartir i entendre millor les seves emocions, especialment les pors. També es treballa la cooperació i el treball en grup, així també es fomenta la creativitat.
Els psicopedagogs i psicòlegs, també poden utilitzar aquesta activitat per fomentar el coneixement i l'autoestima, com així també l'estabilitat emocional.
També els treballadors socials i educadors socials poden emprar aquesta activitat per fomentar la cohesió grupal i la convivència i millorar el desenvolupament de competències socials.
Aquesta activitat té una aplicació pràctica en l'educació infantil perquè ajuda els nens a reconèixer i expressar les seves emocions (en aquest cas, les pors), així com a treballar en grup i desenvolupar habilitats emocionals que seran útils durant tota la seva vida. La utilització de la creativitat com a eina per treballar les emocions és una estratègia pedagògica molt efectiva en l'educació infantil.
Dinàmica 5: vídeo-presentació
En l'àmbit professional, l'activitat s'aplica de diferents maneres.
Com a professional de l'educació, l'educador pot utilitzar l'activitat per descobrir-se a un mateix i desenvolupar habilitats socials i comunicatives. Es fomenta la reflexió personal dels alumnes i l'autoconeixement, així com també l'escolta activa, la comunicació i l'autoestima.
Els psicopedagogs i psicòlegs, també poden utilitzar l'activitat per descobrir-se a un mateix i treballar les habilitats socials i comunicatives.
En l'educació social i treball social, també es pot implementar, ja que es desenvolupen les habilitats socials i comunicatives i es conèixen als altres companys, com així també fomenta la cohesió grupal.
Aquesta activitat en l'educació infantil és molt útil per al desenvolupament global dels infants, ja que contribueix al desenvolupament emocional, social i cognitiu. Els nens aprenen a conèixer-se a ells mateixos, expressar-se creativament, col·laborar amb els altres, i a comunicar-se de manera efectiva. Tot això és essencial per al seu benestar i la seva integració social
Dinàmica 6: el racó de les cartes
En l'àmbit professional, l'activitat s'aplica de diferents maneres.
Com a professional de l'educació, l'educador pot utilitzar aquesta activitat per fomentar la cohesió grupal en un ambient de col·laboració i unitat, desenvolupar l'empatia i el respecte per desenvolupar les habilitats emocionals i també serveix per millorar l'autoestima per tal identificar les qualitats positives .
Els psicòlegs i els terapeutes infantils la poden fer servir per fomentar la comunicació positiva i per establir un ambient d'agraïment i motivació. Així poden ajudar als nens a expressar-se millor.
També poden fer-ne ús els treballadors socials per fomentar la cohesió grupal i la responsabilitat per sentir-se més units i prendre responsabilitats, i desenvolupar habilitats socials i emocionals per afavorir la cooperació i autoestima.
Aquesta activitat és extremadament valuosa en l'àmbit de l'educació infantil, ja que contribueix a diversos àmbits del desenvolupament dels nens:
Fomenta la cohesió social i la cooperació dins del grup.
Ajuda els infants a desenvolupar habilitats emocionals com l'empatia, el respecte i l'autoestima.
Promou una comunicació respectuosa i positiva.
Fomenta la creativitat, el treball manual i la responsabilitat.
L'educador infantil utilitza activitats com aquesta per afavorir un ambient inclusiu i respectuós que ajuda els nens a aprendre no només acadèmicament, sinó també emocional i socialment.