
L'ARBRE DE LES PORS
Nom dinàmica: ARBRE DE LES PORS
Tema: autoconeixènça i col·laboració
Edat: a partir de 8 anys
Nombre de participants: 20-25
Objectius:
Descobrir-se a un mateix
Compartir i normalitzar les pors
Cooperar amb els companys
Saber repartir rols
Fomentar la comunicació i l'empatia
Practicar l'escolta activa
Desenvolupar habilitats plàstiques
Fomentar la creativitat
Desenvolupar l'expressió oral
Durada: 3h
Material: paper, llapis o bolígraf, cartolines de colors, tisores i cola.
Espai: aula
Desenvolupament:
Començarem parlant una mica sobre les pors. Després explicarem com funcionarà l'activitat i organitzarem que farà cada persona.
Prepararem els materials necessaris i l'espai on realitzarem l'activitat.
Comencarem a repartir els materials i cada persona farà allò que se li ha encomanat, ja sigui dibuixar l'arbre, la decoració que es vulgui posar o les fulles.
Un cop estigui tot fet, es montarà l'arbre i cadascú sortirà a enganxar la seva fulla explicant quina és la seva por.
Quan tothom hagi acabat farem un tancament i una reflexió.
Avaluació:
Han sapigut identificar les seves pors?
Cadascú ha pogut expressar les seves pors sense sentir-se jutjats?
Hi ha hagut escolta activa entre els participants?
Hi ha hagut una bona col·laboració i comunicació entre els participants?
S'han repartit bé a l'hora de fer les manualitats?
Ha participat tothom en la confecció de l'arbre?
Variants: Fer variant per a adolescents de 12-14 anys nouvinguts, que estan en un taller del centre cívic del barri
Començarem amb una breu conversa sobre les pors. Explicarem que tothom té pors i que és normal sentir-se així. Aquesta activitat és una manera de compartir-les, no per debilitar-nos, sinó per sentir-nos més forts junts.
Introduirem l'activitat de manera que es visualitzi com un projecte col·lectiu: construirem junts un arbre on cadascú farà una fulla que representarà la seva por. L'arbre serà una metàfora de com les pors formen part de nosaltres, però podem aprendre a conviure amb elles.
Els nens i nenes es repartiran en diferents rols per a confeccionar l'arbre, la decoració i les fulles.
Quan tots els adolescents hagin acabat les seves fulles, es farà un torn on cadascú podrà penjar la seva fulla a l'arbre. A mesura que ho facin, explicaran breument la seva por o per què han escrit o dibuixat el que han posat.
Un cop l'arbre estigui complet, realitzarem una reflexió grupal sobre l'activitat i farem un tancament.
Observacions:
En general, l'activitat ha estat molt positiva i enriquidora. Els nens/es han mostrat una gran capacitat per compartir, escoltar i treballar junts, creant una atmosfera de confiança i col·laboració.
L'arbre creat va ser un reflex tangible de les pors individuals, però també una representació visual del fet que juntament les pors es poden afrontar i compartir.
Aquesta activitat ha complert els seus objectius de fomentar l'expressió emocional, la cooperació grupal i la reflexió sobre les pors, mentre que també ha afavorit la cohesió grupal*i la comprensió mútua.
Recursos adients i relacionats:
- Papers
- Material per decorar