
EL CIRC
Nom dinàmica: EL CIRC
Tema: rols
Edat: a partir de
Nombre de participants: 20-25
Objectius:
Cohesionar el grup
Respectar
Comunicar
Conèixer els rols
Tolerar
Reflexionar
Practicar l'escolta activa
Durada: 1h 30 min
Material: paper, llàpis o bolígraf
Espai: aula
Desenvolupament:
Es comença amb una breu explicació sobre la importància de conèixer les qualitats i les característiques individuals de cada persona, i com aquestes poden influir en els rols que desenvolupen dins d'un grup.
Es destaca que en un circ, per exemple, no tots els membres tenen les mateixes funcions: algú serà domador perquè té una personalitat decidida, un altre serà trapecista per la seva agilitat i valentia, etc. Els nens/es han de pensar en els rols no en funció de les habilitats físiques o tècniques, sinó basant-se en la personalitat i les actituds de cada company/a.
Els infants es divideixen en diversos grups de 4 a 5 persones (segons la mida de la classe).
A cada grup se'ls dona un full de paper i bolígrafs, hauran de pensar en els rols que els membres de la clase podrien fer en un espectacle de circ basant-se en les seves personalitats i comportaments.
Els nens/es no poden assignar-se a ells mateixos un rol, els grups podendebatre les raons de les seves eleccions i arribar a un acord abans de finalitzar la llista de rols. Cada grup escriurà els noms dels membres de la classe i el rol que assignen a cada persona.
Un cop tots els grups hagin acabat, es posarà tot en comú i cadascú sabrà el que li han
Per tancar l'activitat, es pot fer una reflexió grupal sobre el que s'ha après en relació amb la personalitat i les característiques de cada persona dins del grup.
Avaluació:
Han après d'ells mateixos en aquesta activitat?
Els ha ajudat a conèixer millor als seus companys?
Han comunicat bé les seves idees?
Han estat escoltant activament als companys?
Variants: fer variant per a nens de 5-6 anys d'un barri conflictiu.
Començarem amb una petita conversa senzilla per captar l'atenció dels nens/es i establir les regles del joc. Explicarem que el joc tracta de reconèixer les qualitats positives de cada company/a i imaginar-se quins rols podrien tenir en un circ basant-se en aquestes qualitats.
Dividirem la classe en grups petits (4-5 nens/es). Cada grup haurà de pensar junts en quins rols assignarien a les altres persones de la classe basant-se en les seves qualitats personals.
Ens assegurem que cada grup tingui un líder o guia (pot ser un nen/a amb més facilitat per expressar-se) que ajudi a mantenir la conversa fluïda.
Farem que els infants observin a la classe i es fixin en les qualitats que els altres tenen. Han d'assignar rols com el domador, trapecista, pallasso, malabarista, etc., a altres companys, basant-se en les seves característiques visibles, com el caràcter, la manera de parlar, o com actuen en grup.
Un cop els grups hagin assignat els rols, parlaran entre ells sobre les seves eleccions. Cada grup es presentara davant de la classe i explicara els rols que han assignat als seus companys/es i per què ho han fet.
Finalitzarem l'activitat amb una reflexió general i un tancament.
Observacions:
En general, l'activitat ha estat un èxit. Els nens/es han demostrat una gran capacitat per identificar i valorar les qualitats positives dels altres i han treballat junts de manera col·laborativa per assignar els rols.
La dinàmica de grup ha ajudat a fomentar el respecte mutu i la cohesió grupal, alhora que han reflexionat sobre com les personalitats individuals influencien el treball en equip i els rols dins d'un grup. Així, l'activitat ha aconseguit els seus objectius pedagògics, afavorint la cooperació, l'empatia i el respecte entre els companys.
Recursos adients i relacionats:
- Paper
- Material per escriure