
DIRECTOR D'ORQUESTRA
Nom dinàmica: DIRECTOR D'ORQUESTRA
Tema: activació
Edat: a partir de 6 anys
Nombre de participants: 20-25
Objectius:
Millorar la comunicació no verbal
Fomentar el lideratge afectiu
Desenvolupar la capacitat d'escolta
Promoure el treball en equip
Facilitar la capacitat i la improvisació
Daurada: 30 min
Material: cap material
Espai: aula
Desenvolupament:
Es comença explicant i introduint el joc al grup.
Es posen en rotllana i es tria una persona per a sortir fora de la classe i mentrestant el grup escolleix una altra per ser el director d'orquestra.
Un cop decidit el director d'orquestra es comença a fer un moviment i es fa entrar a l'altre persona.
Aquesta haurà d'adivinar qui és el director a mesura que vagin canviant de moviment.
Un cop acabat el joc es farà una conclusió i un tancament.
Avaluació:
Han sigut capaços de comunicar-se no verbalment?
Han estat capaços de liderar el grup?
Hi ha hagut una bona coordinació entre el grup?
Variants: per a nens de 9-10 anys amb alguna diversitat funcional
1. Moviments senzills: el director d'orquestra hauria de començar amb moviments molt simples i clars (no complexos) perquè tots els nens puguin seguir-los, amb més lentitud si cal.
2. Senyals visuals i auditives: proporcionar indicis visuals (com llums de colors o gestos) per senyalar quan començar i acabar els moviments. També pots utilitzar sons suaus per indicar quan els nens han de canviar de moviment o quan el director es pot canviar.
3. Temps adequat per a tots: és important que els nens tinguin temps per reflexionar i participar sense pressa. Ajusta el temps perquè tots puguin adaptar-se a la seva velocitat.
4. Suport individualitzat: per als nens amb dificultats de comunicació o motrius, és recomanable fer un acompanyament més directe, ajudant-los a identificar els moviments del director i facilitant-los l'adivinació.
5. Reforços positius: reforçar constantment la participació activa i la comunicació amb aplaudiments o paraules d'ànim per crear un ambient de confiança i seguretat.
Amb aquestes adaptacions, l'activitat es manté inclusiva i accessible per a tots els nens, promovent la seva participació activa, el desenvolupament social i la diversió en el grup.
Observacions:
L'activitat va ser molt efectiva per fomentar la participació activa i el treball en grup.
Tots els nens van tenir l'oportunitat de compartir les seves idees i de jugar d'una manera inclusiva i divertida. La coordinació entre els nens va ser excel·lent, i es va aconseguir crear un ambient de respecte i confiança.
Aquesta activitat va ser un gran èxit, ja que va fomentar el treball en equip, la comunicació i la creativitat de manera molt organitzada i fluïda.
Recursos adients i relacionats: